måndag, januari 26, 2015

Min egen variant på Ceasarsallad


Jag har varit sjukt sugen på ceasarsallad i flera veckor. Så förra veckan skrev jag upp sardeller på inköpslistan (det ska man enligt många recept på ceasardressing ha i den). Inget man annars har hemma direkt.
Så i helgen gjorde jag slag i saken. Började såklart med just dressingen. Alltså, fy fasen. Den blev inte god. Inte alls. Först tjurade jag ihop en smula. Ställde undan den där äckliga fiskluktande gula sörjan å gjorde något annat en stund.
När jag humöret stabiliserat sig gick jag tillbaka till köket (det finns helt klart positiva saker med ett nytt kök - lusten att laga & baka har till exempel blivit sjukt mycket större).
Så slängde jag ihop min egen variant på ceasardressing. Mums!

Såhär gjorde jag:
1 äggula
2-3 msk olivolja
2 msk mjölk
2 tsk vitvinsvinäger 
30 gram riven parmesan
salt och svartpeppar

Mixa äggulan tillsammans med 1 msk av olivoljan och mjölken. Blanda i parmesanen. Blanda i lite ytterligare av oljan tills du får en bra konsistens. Smaka av med salt och peppar.

Stek kycklingen och baconet och servera på en bädd av romansallad med krutonger och riven/hyvlad parmesan. Toppa med att ringla över rikligt med dressing.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar